Hälsosamma ingredienser i thaimaten

Thailändsk mat är späckad av nyttiga ingredienser. Det rör sig om supermat som faktiskt kan göra underverk för din hälsa. Nu ska vi kika lite närmre på några ingredienser och hur de är nyttiga för dig.

Gurkmeja

Älskade gurkmeja du är så bra! Det här är en fantastisk ingrediens som är känd för att boosta ditt immunförsvar. Den är antiinflammatorisk och kan fungera skyddande för ditt hjärta. Gurkmejan kan också vara bra för din matsmältning och kan vara en hjälp för den som lider av artros.

Galangal en form av ingefära

Galangal är också en vanlig ingrediens i thaimat. Det här är en form av ingefära som inte så många svenskar känner till. Den är känd för att hjälpa magen med matsmältningen. Galangal används flitigt i traditionell kinesisk medicin såväl som inom den indiska Ayurveda-traditionen.

Galangal kan vara antiinflammatorisk, minska risken för illamående och kräkning, fungera mot lös mage, bota hickningar och dämpa problem med ont i magen.

Koriander

Koriander används i thaiköket på två sätt. Som färsk ört och i frö-form. Koriander kan vara bra mot gasig mage, den kan verka läkande mot bakterieinfektioner och kan också få igång aptiten. Dessutom doftar koriander ljuvligt och det kan stimulera ditt doft-sinne på ett fantastiskt sätt.

Lemongrass

Denna ört finner vi ofta i Thailändsk matlagning. Den har använts sedan urminnes tider för att bota förkylningar, influensor, feber och huvudvärk. Dessutom kan lemongrass fungera vid magont och vara ett sätt att behandla svampinfektioner.

Chili

Chili kan vara bra för ditt hjärta och kan också bidra till jämna insulinnivåer.

Kokosmjölk

Kokosmjölken kan sänka LDL-kolesterolet (det dåliga kolesterolet) och kan också verka för ett starkare immunförsvar. Den här mjölken är fri från laktos och kan vara mycket bra för din matsmältning. Dessutom har den aminosyror som många av oss svenskar har brist på. Det sägs också att kokosmjölk kan verka bromsande mot ålderns effekter på kroppen.

Leave a Comment